Het Hoofdbestuur wordt gevormd door in ieder geval het Dagelijks bestuur (voorzitter, penningmeester en secretaris), aangevuld met overige bestuursleden, waarbij een oneven aantal wordt nagestreefd.
Huishoudelijk Reglement r.k.s.v. D.I.O.S.
Artikel 1.
Het verenigingsjaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni van ieder jaar.
Artikel 2.
Het Hoofdbestuur wordt gevormd door in ieder geval het Dagelijks bestuur (voorzitter, penningmeester en secretaris), aangevuld met overige bestuursleden, waarbij een oneven aantal wordt nagestreefd.
Artikel 3.
Het Hoofdbestuur beslist bij meerderheid van stemmen over toelating van nieuwe leden. Hierbij wordt verwezen naar de Statuten van de vereniging.
Artikel 4.
De contributie van spelende leden wordt vastgesteld op de Algemene Leden Vergadering. De bijdragen voor steunende leden, niet-spelende leden en donateurs worden door het Hoofdbestuur van de vereniging vastgesteld.
Artikel 5.
Alle bestuursbesluiten dienen vooraf te worden goedgekeurd door de ALV, of achteraf schriftelijk aan alle leden worden medegedeeld.
Artikel 6.
Ieder bestuurslid krijgt een taakgebied toegewezen en wordt gekozen voor een periode van 3 jaar. Jaarlijks treedt maximaal 1/3 van het bestuur af, welke kunnen worden herkozen voor weer een periode van 3 jaar.
Artikel 7.
Het streven is steeds maar 1 lid van het Hoofdbestuur af te laten treden. Leden die zich kiesbaar willen maken dienen 5 handtekeningen op hun verzoek minimaal 48 uur voor aanvang ALV te melden.
Artikel 8.
Treedt een Bestuurslid af dan kunnen zijn/haar taken worden waargenomen door een ander lid totdat deze officieel wordt benoemd door de eerstvolgende ALV.
Artikel 9.
Zowel het actief als passief kiesrecht vangt aan op 18-jarige leeftijd.
Artikel 10.
Het bestuur is verantwoordelijk voor de handhaving van de bepalingen van de Statuten van de vereniging en dit Huishoudelijk Reglement.
Artikel 11.
De voorzitter dient te zorgen voor de belangen van alle leden en commissies. Hij leidt de vergaderingen, waarbij hij het recht heeft discussies te sluiten, maar is verplicht deze te heropenen indien 2/3 van de vergadering dit wenst.
Artikel 12.
De secretaris is belast met alle communicatie, hij voert deze in naam van het bestuur en zoveel mogelijk in overleg met het bestuur. Hij is verantwoordelijk voor het archief en de notulen van de bestuursvergaderingen alsmede de ALV, daarnaast maakt hij de jaarstukken op. Bij afwezigheid van de voorzitter treedt hij op als vice-voorzitter en leidt de vergadering.
Artikel 13.
De penningmeester voert het financieel beheer in algemene zin. Dit bestaat uit het kasboek, bankboek en totale boekhouding van de vereniging. Hij draagt zorg voor een juiste Ledenadministratie en de inning van de contributies. Tijdens de ALV geeft hij een gefundeerd verslag van de financiele positie van de vereniging en wordt daartoe gecontroleerd door een Kascommissie. Eventuele tekorten dienen door de penningmeester worden uitgelegd of aangevuld.
Artikel 14.
De Kascommissie bestaat uit 2 leden, welke van 2022/23 door de ALV worden benoemd voor 3 jaar in plaats van 2 jaar zoals de statuten aangeven. Na 3 jaar treedt 1 lid af en wordt vervangen door een ander lid. Zij heeft het recht van de penningmeester inzage te verlangen van alle kasstukken en boekstukken en krijgen alle inlichtingen die zij nodig achten. Tijdens de ALV doen zij verslag van hun bevinden en stellen desgevraagd decharge van het bestuur voor.
Artikel 15.
Het Dagelijkse bestuur heeft waar nodig tussendoor contact, zij beslist in zaken die spoed vereisen en doen daarvan verslag tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering. De bestuursvergaderingen vinden maandelijks plaats en kunnen slechts besluiten indien een meerderheid aanwezig is.
Artikel 16.
Tijdens de ALV worden de notulen van de vorige ALV goedgekeurd en dient er ten allen tijden een nieuwe Kascommissie worden benoemd. Leden die niet aanwezig waren tijdens de ALV kunnen niet terugkomen op genomen besluiten en goedgekeurde notulen.
Artikel 17.
Het bestuur is bevoegd zich in haar taak te laten assisteren door commissies, die onder de verantwoordelijkheid en leiding van een bestuurslid dienen te staan, m.u.v. de Kascommissie. Alle commissies dienen tijdens de ALV hun verslag ter goedkeuring aan te bieden.
Artikel 18.
Ieder lid is verplicht tot het bijwonen van de ALV en dienen bij verhindering dit te melden aan de secretaris.
Artikel 19.
Voorstellen welke niet minimaal 48 uur voor aanvang van de ALV bij de secretaris bekend zijn kunnen tijdens de ALV niet in behandeling worden genomen. Tegenvoorstellen zijn hier een uitzondering op.
Artikel 20.
De indeling, begeleiding en training van de elftallen is een verantwoordelijkheid van de Jeugdcommissie en de Elftalcommissie. Zij ondersteunen de penningmeester voor het verkrijgen van de contributies.
Artikel 21.
Alle leden ontvangen per wedstrijd een uitnodiging van de begeleiding van het team waarin zij spelen. Zij dienen altijd aanwezig te zijn of tijdig zich af te melden conform de regels die voor dat team gelden.
Artikel 22.
Ieder spelend lid dient er zorg voor te dragen dat de contributie kan worden geïnd cq wordt betaald in de maand dat deze wordt geheven, dit wordt in één termijnen gedaan en vind plaats in augustus.
Artikel 23.
Indien een lid niet tijdig heeft betaald zal hem worden ontzegd deel te nemen aan wedstrijden en trainingen totdat de schuld is voldaan. Een contributie achterstand van zes maanden lijdt tot royement. Slechts in uitzonderlijk geval kan in overleg met de penningmeester om uitstel van betaling worden gevraagd.
Artikel 24.
Iedereen dit moedwillig of door nalatigheid schade veroorzaakt aan materialen, inventaris of opstal van de vereniging is verplicht de schade te vergoeden en wel uiterlijk een maand na het ontstaan daarvan of nadat dit hem/haar is verzocht.
Artikelen 25.
Bij wanbetaling, wangedrag of anderzijds overtreding van dit reglement wordt dit tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering behandeld en kan degene die de schade heeft aangericht worden verhoord, waarna een besluit wordt genomen door het Hoofdbestuur.
Artikel 26.
Door toetreding als lid van de r.k.s.v. D.I.O.S. verklaart een lid dat hij/zij zich zal onderwerpen aan dit reglement en alle verdere bepalingen welke volgens dit reglement tot stand zullen komen.
Artikel 27.
Veilig Sport Klimaat. De vereniging heeft als doel een sociaal veilige verenigingscultuur te creëren en te behouden. Een sfeer waarin iedereen zich welkom voelt, ongeacht leeftijd, afkomst, huidskleur, seksuele voorkeur, gender en geestelijke of lichamelijke beperking. Zie hiervoor ons document Veilig Sport Klimaat beschikbaar op de website.
Om deze functie bij ons uit te kunnen uitvoeren voldoen je aan de daaraan gestelde eisen van Centrum Veilige Sport Nederland en heb je een opleiding gevolgd en bent in het bezit van gecertificeerd VCP.
De VCP is naast het bestuur het eerste aanspreekpunt voor iedereen die opmerkingen, vragen of signalen heeft met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag en andere integriteitschendingen of over een concrete situatie een gesprek wil voeren.
De VCP is beschikbaar voor zowel slachtoffers, beschuldigden als overige betrokkenen. Het hoeft niet te gaan om leden van de vereniging, mits zij wel op enigerlei wijze betrokken zijn bij de vereniging.
De VCP heeft de daarvoor beschikbare scholing gevolgd.
De VCP is breed bekent binnen de vereniging o.a. door vermelding van contactgegevens op de website.
De VCP heeft vijf kerntaken:
- Eerste opvang van een lid dat ongewenst gedrag ervaart of signaleert en hierover in gesprek wilt.
- Tijdens het gesprek de verschillende vervolgstappen bespreken.
- Het gesprek, indien gewenst geanonimiseerd, rapporteren aan het bestuur.
- Op de jaarvergadering / ALV informatie geven, bijv. over wat er afgelopen jaar speelde, welke preventie er aandacht heeft gehad, doelen voor komend jaar.
- Klankbord voor het bestuur m.b.t. meldingen rondom grensoverschrijdend gedrag
Het bestuur is ten allen tijde verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van preventief beleid, adequaat opvolgen van signalen, evenals het afwegen en uitvoeren van maatregelen en sanctionering. De VCP heeft hierin geen verantwoordelijkheid maar is ondersteunend.
Artikel 28.
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het Hoofdbestuur, behoudens zijn verantwoordelijkheid aan de ALV.
Het Huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering. Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.